Συγκλονιστικές είναι οι μαρτυρίες των επιζώντων του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη, με μια γυναίκα να περιγράφει ότι «σκεφτόμουν ήταν ότι θα καώ ζωντανή και δεν θα ξαναδώ τον γιο μου». Τρεις επιβάτες της μοιραίας αμαξοστοιχίας Intercity που συγκρούστηκε με εμπορικό τρένο κατέθεσαν τις εμπειρίες τους στον ειδικό εφέτη ανακριτή Λάρισας, αποκαλύπτοντας τις φρικτές στιγμές που έζησαν.
Οι περιγραφές τους σκιαγραφούν με ανατριχιαστική λεπτομέρεια τις συνθήκες του δυστυχήματος και δίνουν μια πρώτη εικόνα για τις αποκαλύψεις που αναμένονται στη δικαστική αίθουσα όταν αρχίσει η δίκη των υπευθύνων.
Συγκλονιστικές αφηγήσεις
Μια γυναίκα που επέβαινε στο δεύτερο βαγόνι, και είχε εκπαιδευτεί παλαιότερα σε διαδικασίες ασφαλείας λόγω της εργασίας της ως αεροσυνοδός, κατέθεσε ότι με το πρώτο απότομο φρενάρισμα υποψιάστηκε ότι επρόκειτο να συμβεί κάτι σοβαρό. Όπως είπε, έσκυψε και πήρε θέση πρόσκρουσης για να προστατευτεί, ενώ ο σύντροφός της εκτοξεύτηκε από τη θέση του και προσγειώθηκε στους απέναντι επιβάτες.
Αφού διαπίστωσε ότι ο σύντροφός της ήταν ζωντανός, τον βοήθησε και προσπάθησαν να προχωρήσουν προς τα εμπρός. «Προσπαθήσαμε να φύγουμε προς τα μπροστά γιατί πίσω ήταν η φωτιά», είπε, ενώ περιέγραψε ότι έβλεπε από πίσω καπνούς και φλόγες, και ένιωσε φόβο ότι «θα με κάψουν ζωντανή και δεν θα ξαναδώ τον γιο μου». Καθώς προχωρούσαν μέσα στο βαγόνι, πατώντας στους βραχίονες και πιάνοντας την οροφή, κατάφεραν να σπάσουν δύο παράθυρα για να βγουν.
Αφού πήδηξαν από το βαγόνι, βρέθηκαν σε έδαφος γεμάτο πέτρες και καλώδια. Ανέβηκαν σε ένα λόφο βοηθώντας και άλλους επιβάτες, μεταξύ αυτών και μια μητέρα με βρέφος. «Εγώ θυμάμαι κράτησα το μωρό, μέχρι να ανέβει η μαμά του και του τραγουδούσα για να σταματήσει να κλαίει», είπε χαρακτηριστικά. Ήταν σε σοκ και πρόσφερε το κινητό της σε όσους ήθελαν να επικοινωνήσουν με τους δικούς τους.
Σχετικά με τις οσμές μετά το δυστύχημα, ανέφερε: «Η μυρωδιά δεν παρέπεμπε σε καμένο πλαστικό ή βενζίνη… Ήταν κάτι που δεν είχα ξαναμυρίσει παρόμοιο και σίγουρα ήταν ενοχλητικό. Αυτό που είναι εντυπωσιακό είναι το μέγεθος της φωτιάς».
«Ένιωθες ένα κάψιμο από τη μύτη μέχρι και τον λάρυγγα»
Ένας άλλος επιζών από το τρίτο βαγόνι περιέγραψε την πρώτη στιγμή της σύγκρουσης: μια λάμψη, τράνταγμα, σπάσιμο ραφιών και αποσκευές που εκτοξεύονταν. Όπως είπε, το βαγόνι άρχισε να γέρνει έντονα, με αποτέλεσμα να πεταχτεί από τη θέση του και να προσγειωθεί αλλού.
Εντός του βαγονιού, οι επιβάτες δυσκολεύονταν να αναπνεύσουν: «Όπως έκαιγε η φωτιά, όλος ο καπνός έμπαινε μέσα στο βαγόνι. Ανάσα δεν μπορούσαμε να πάρουμε, ένιωθες ένα κάψιμο από τη μύτη μέχρι και τον λάρυγγα». Το βαγόνι είχε πάρει κλίση και τα σίδερα έμοιαζαν παραμορφωμένα. Αναγκάστηκε να κρεμαστεί από ύψος περίπου 2,5 μέτρων και να πέσει κάτω, όπου υπήρχαν κοφτερές πέτρες και συντρίμμια.
Ο ίδιος ανέφερε ότι υπέστη σοβαρή ψυχολογική επιβάρυνση: «Για περίπου δυο βδομάδες είχα ταχυκαρδίες, δυσκολία στο να κοιμηθώ, εφιάλτες… Από τότε μέχρι σήμερα συνεχίζω και βιώνω την ίδια άσχημη ψυχολογική κατάσταση».
«Πίστευα ότι θα πεθάνουμε από ασφυξία γιατί δεν έβλεπα έξοδο διαφυγής»
Μια ακόμη επιζήσασα, επίσης στο δεύτερο βαγόνι, ανέφερε ότι λίγα λεπτά πριν τη σύγκρουση είχε επιστρέψει στη θέση της από το κυλικείο. Μετά το χτύπημα, αισθάνθηκε τον χώρο να μικραίνει, τα σίδερα να λυγίζουν και παντού σκοτάδι και καπνός.
«Ήμουν στο κουπέ μαζί με άλλα δύο παιδιά… είπα ότι δεν μπορώ να αναπνεύσω και πίστευα ότι θα πεθάνουμε εκεί από ασφυξία γιατί δεν έβλεπα έξοδο διαφυγής», είπε. Ένα από τα παιδιά εντόπισε ένα σπασμένο παράθυρο και τη βοήθησε να βγάλει το κεφάλι της για να αναπνεύσει. Τελικά, εντόπισαν άνοιγμα και κατάφεραν να βγουν έξω, πηδώντας πάνω σε μεταλλικά συντρίμμια.
Για τη μυρωδιά από τη φωτιά, κατέθεσε: «Μύριζε κάτι καμένο με τρόπο χημικό. Δεν έχω ξαναμυρίσει κάτι τέτοιο, μου θυμίζει κάτι κοντά σε βενζίνη, πετρέλαιο».
Τι κατέθεσε στέλεχος της Hellenic Train
Στο πλαίσιο της κύριας ανάκρισης, κατέθεσε και ο Διευθυντής Λειτουργίας της Hellenic Train, που είχε υπό την ευθύνη του και το Κέντρο Κυκλοφορίας της εταιρείας μέχρι το 2023. Ρωτήθηκε για την επικοινωνία με τους μηχανοδηγούς αναφορικά με την αλλαγή πληρωμάτων και απάντησε ότι δεν συμμετείχε προσωπικά σε τέτοιες συνεννοήσεις.
Σε άλλη ερώτηση, σχετικά με ενημέρωση από τον μηχανοδηγό για την λανθασμένη ρύθμιση των κλειδιών, ο ίδιος ανέφερε: «Προσωπικά δεν με ενημέρωσε», διευκρινίζοντας ότι υπεύθυνο ήταν το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας της εταιρείας. Τόνισε, τέλος, πως αν και το ΚΕΚ μπορεί να παρακολουθεί τους συρμούς μέσω GPS, δεν έχει καμία ευθύνη στη διαχείριση της κυκλοφορίας, η οποία ανήκει στον ΟΣΕ.