Ο τρόπος μέτρησης της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων των αυτοκινήτων λέει ψέματα. Και δημιουργεί έναν ακόμα πονοκέφαλο στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Πρόσφατα αποκαλύφθηκε πως τα δεδομένα οικονομίας καυσίμου σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης είναι αναληθή και αυτό έχει προκαλέσει σοκ στην αυτοκινητοβιομηχανία, θυμίζοντας το σκάνδαλο Dieselgate.
Σύφμωνα με εκθέσεις τόσο του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου όσο και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής φαίνεται πως υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ των επίσημων εργαστηριακά υπολογισμένων στοιχείων κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών CO2 και των πραγματικών επιδόσεων των βενζινοκίνητων, πετρελαιοκίνητων και plug-in υβριδικών οχημάτων.
Τα πρώτα στοιχεία από αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν το 2022 δείχνουν πως η παγκόσμια εναρμονισμένη διαδικασία δοκιμής ελαφρών οχημάτων (WLTP) παρουσιάζει μειωμένη την κατανάλωση καυσίμου των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων κατά 23,7% και των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων κατά 18,1%.
Παράλληλα, διαπιστώθηκε ότι τα plug-in υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα έχουν κατά μέσο όρο εκπομπές CO2 κατά 23% καλύτερες από τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά οι μετρήσεις στον πραγματικό κόσμο δείχνει ότι τα PHEV δεν φορτίζονται τόσο συχνά όσο υποθέτει το καθεστώς WLTP.
Το αποτέλεσμα; Tα μοντέλα με μεγαλύτερους κινητήρες, τα SUV, τα πολυτελή αυτοκίνητα και τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης με χαμηλές επιδόσεις θα βρεθούν αντιμέτωπα με ανανεωμένο έλεγχο από τις ευρωπαϊκές αρχές.
Η αποκάλυψη προέρχεται από την εφαρμογή των ενσωματωμένων συσκευών παρακολούθησης της κατανάλωσης καυσίμου (OBFCM) που επιβάλλει η ΕΕ από το 2021.
Οι συσκευές αυτές παρέχουν δεδομένα εκπομπών CO2 σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, αμφισβητώντας την ακρίβεια των αποτελεσμάτων του WLTP.
Ενώ η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι επιφυλακτική εν αναμονή ευρύτερης ανάλυσης δεδομένων, το Ελεγκτικό Συνέδριο τάσσεται υπέρ σαρωτικών αλλαγών στους κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων έως το 2026.
Οι επιπτώσεις της πιθανής αυτής εξέλιξης, σηματοδοτούν μια ακόμη σεισμική αλλαγή στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη, δημιουργώντας μία ατμόσφαιρα έντονης ανησυχίας με δεδομένο ότι οι Κινέζοι καραδοκούν με τα ηλεκτρικά τους να δώσουν τις λύσεις που χρειάζονται οι ευρωπαϊκές αγορές.